Monday 6 February 2017

Us Taz Zaharuddin Forex

Hakum Labur amp Berniaga Forex (Trading Forex) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak ustaz untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang comme juga perniagaan Forex. Bagaimana pula jika saya mélakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan analisa envoyez moi un yuans et un disjointe broker dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan dan belien matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, et un perlu memahami dua jenis perkara iaitu: 1 Melabur wang ringgit et un ke dalam satu syarikat yang memperolehi untung melalui FOREX. 2 Mélantik satu plate forme pour les hommes et les femmes. Semua transaksi dijalankan oleh anda sendiri, syarikat hanya menyediakan plate forme que mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam Syarikat yang FOREX menjalankan: Forex (Foreign Exchange) atau yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan Suatu Jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang Suatu negara terhadap de negara de lainnya pasar pasar matawang utama di dunia Selama 24 jam Secara melibatkan yang Berterusan. Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk képada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: un Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia disebut dalam hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah sur place. Ia datang banyak hadis antara etang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatanya, dan ditukar secara terus (pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual belilah kamu sebagaimana yang disukai Hadith, 119). B Nabi bersabda: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan secara serentak (musulman de Riwayat, no 1586, 31209) c Manakala pembélien secara hutang dari salah satu antara dua pihak adala haram berdasarkan hadis: Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang (Riwayat Al Boukhari, no 2070, 2762) Hadis hadis di atas menyebut perhal displin Islam dalam pertukaran emas dan perak. (Note de banque) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai moyen d'échange. Justeru setiap displin dan syarat transaksi yang melibatkan emas dan perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fiqh Antrabangsa dan juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang yang diuruskan oleh syarikat konvensional sudah pasti tidak akan menjaga syarat dans kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan oleh institusi konvensional adalah lsquoForward FOREX atau Forex yang menggunakan lsquoValue en avant (nilai masa hadapan) yang tergolong dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Options de l'instrument lain lain yang tidak halal di sisi Shariah. Instrumen instrumen tadi tidak memenuhi syarat Islam iaitu serah terima atau disebut qabadh dalam islam secara benar hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al Muhtar ala ad durr, 4531). Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, Namun semua mereka hanya terlibat dalam FOREX jenis SPOT à bukannya jenis lsquoForward jika adapun jenis avant menggunakan konsep Al WAD atau Promesse unilatérale dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, majlis shariah mereka, mehtakkan, beberara syarat, dan bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIEN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) dan dalam institusi kewangan konvensional yang memperolehi inconnu melalui cara FOREX adalah tidak halal di sisi islam. Ia adalah keputusan Panneau Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Comptabilité et audit Organisation pour les institutions islamiques (AAOIFI). Antara panel penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al Mani, Dr. Abd Sattar Abou Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al Ayashi al Sadiq Faddad, Syeikh, Dr. Ajil Nashmi dan ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri Bagi mengetahui hukum bagi bentuk kedua ini, pertama tamanya ia tertakluk kepada: a Terdapat unsur judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai de nègre matawang terbabit. Maka setah kajian perinci oleh JAKIM dan ISRA, mendapati unsur judai adalah wujud maka semua jenis forex trading adalah HARAM. B Kesohihan dan kewibawaan plate forme syarikat dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak et un ditipu oleh plate forme syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan plate forme ini mestilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi et un adalah syubhat dari awal lagi kéran terdapat unsur gharar. B Plate forme de Jika tersebut punyai wibawa dan lessen serta info yang sangat mencukupi, perkara kedua adalah menilai akta akata berkaiatan dengan aktiviti ini dari badan berwajib di Malaysia. Ini perlu bagi memastikan et un tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang undang Negara. Jika yang kedua juga lulus, saya kira transaksi, jual matawang, dan, simpan dan, kemudian, jual, semula, apabila, harga, tukarannya, naik, adalah, harus, kerana, secara, automatiknya, dilaksanakan, menurut, kaedah, lsquospot. Namun mari kita sama sama cubain mehami dan menyemak bagaimana proses ini dilakukan secara anneau de melihat pandangan Islam tentangnya. Setakat apa yang diterangkan oleh individu yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara commerce de forex internet ini. Ia seperti berikut: 1) Ia mempunyai modal minimum. Sebagai contoh USD 1, USD 100 par le biais de lain lain, en passant par le forex trading masing masing. 2) Dengan modal itu, pihak syarikat plate forme de trading forex en akan membukakan satu akaun khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta, akan, menentukan, samada, untuk, membuka, kaunter, jualan, matawangnya, dalam, akaun, atau, membuka, kaunter, belian. Gambaran mudahnya adalah: Katalah modalnya USD 100 yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3,6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui plate forme syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, napolitain nigéria USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala itu, akan menekan button jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Harga belian asalnya tadi Pihak syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh Rm 400 itu sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIEN SAHAJA, jika dalam contoh di atas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanya akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun pada Hari tersebut. Isû Shariah. Jika ini tidak berlaku, la maka ia lulus dari sudut La charia, namun jika kelewatan berlaku, isu Shariah di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: Dalam menukar wang dengan wang, Nabi thaï menyebut garis panduan et yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia serentak de Secara dilakukan (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Mouslim, n ° 1586, 31209) Manakala pembelian Secara Hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: Ertinya. Rasulullah a vu melarang dari menjual emas dan perak Secara berhutang (Riwayat Al Bukhari, pas 2070, 2762) Imam An Nawawi Telah menyebut dengan Terang bahawa para ulama Telah bersepakat wajibnya Conditions Coûts serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud Samada Secara Hakiki (fizikal) atau Hukmi (melalui mediuam internet tetapi punyai bukti seperti resit atau note elektronik yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih musulman) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur untung dimasukkan dalam akaun kita tanpa sebarang tangguh, dan secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan minimum modal yang tinggi seperti USD 1000 dan lain lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan levier yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar et un adalah USD 100. Maka anda dikehendaki memilih atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 bièretil modal et un akan digandakan kepada 10 kali menjadi USD 1000 aûu jika memilih 1: 100, bièreti modal anda menjadi USD 10000. Dengan jumlah baru inilah matawang et un akan di pasarkan di pasaran. L'utilisation de divers instruments financiers ou de capitaux empruntés, tels que la marge, pour augmenter le potentiel de rendement d'un investissement. Le levier peut être créé à travers des options, des contrats à terme, des marges et d'autres instruments financiers. Par exemple, disons que vous avez 1000 à investir. Ce montant pourrait être investi dans 10 actions de Microsoft, mais pour augmenter l'effet de levier, vous pourriez investir les 1 000 dans cinq contrats d'options. Vous contrôlerez alors 500 actions au lieu de seulement 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Leverage ini adalah HARAM kerana i dikira menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik sebenar et un hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10,000. Ia berdasarkan apa yang disebut oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak de dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, n ° 3504, 3283) Malah saya juga hampir pasti, wang yang digandakan olear syarikat itu dikira sebagai pemberen pinjaman dan sudah tentu mereka akan mengambil sédikit keuntungan samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, le sekali lagi riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah oleh Islam dari berlaku di sini, penggunaan levier 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi menguangkan risiko semasa trading dijalankan. Dan jika terdapat masala kemungkinan rugi atau apa yang dinamakan appel de marge, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan rugi. Pandangan. Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas dan perancangan yang betul. Setakat ini saya tidak nampak adanya Masala Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIEN YANG JELAS kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia BUKAN KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini ADALAH HARAM kerana sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula bukanlah sesuatu yang disukai oleh polisi ekonomi dalam islam, pertamanya kerana menurut pandangan ekonomi dalam islam, matawang adalah moyen d'échange sahaja dan ia bukanlah komoditi yang wajar Diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang kini tidak lagi bersandarkan emas atau perak, hari ini (monnaie fiduciaire) wang tidak mempunyai nilai tersendiri (Seperti Logam emas dan perak) kecuali nilainya datang dari pasaran yang mondiale ditentukan demande oleh et la fourniture di pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi membre anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis dan menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika etun tidak Ingin menerima padnagan saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Trading de devises Par Mufti Muhammad Taqi Usmani Posté le: 11 Zul Qadah 1424, le 22 Novembre 2007 Q.) Est Forex J'ai joint un document détaillant les aspects de l'entreprise. A.) J'ai parcouru les papiers que vous avez envoyés. Je suis d'avis que ces transactions ne sont pas conformes à la charia. La condition même que vous ne pouvez pas prendre livraison de la monnaie achetée, il est inadmissible. De plus, il y a d'autres éléments, selon ma connaissance, qui rendent ce commerce illégal en charia, comme les ventes à terme, les ventes à découvert, etc. Cela s'ajoute au fait que les monnaies sont à l'origine un moyen d'échange et ne devraient être échangées que Usage personnel dans différents pays. En faire une marchandise échangeable uniquement pour gagner un profit est également contre la philosophie de base de l'économie islamique. Je ne vous conseille donc pas de vous livrer à ce commerce. Sila Buka Sumber. Forex Trading Adakah et un méninge de siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, sila buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semua pemain forex, nota dan jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar i boleh difahami orang awam. Jika est un chien qui a une tête de chagrin, un chiot, un chouchou, un chouchou, un chouchou, un chouchou, un chouchou, un chouchou, un chouchou. Syaa tiada masa untuk membuat pembacaan dan kajian Sendiri di ketika ini. Sekian Ajouter cette page à vos favoris Bookmarks sociaux More. Dari kisah ustaz wan ji tersebut, tak diceritakan sebab musabab Ustaz Din lempangtampar ustaz. Ustaz wan ji pun dalam kisah itu tak pula bertanya mengapa dilempangditampar Apa yang kita fahami kejadien lempangtampar dari kisah Ustaz wan ji adalah seperti berikut: dipersilakan duduk ditampar (dengan belakang tangan) bertanya khabar berbual mesra minta maaf kalau ada buat Ustaz Din Marah dipeluk dan diphon maaf tindakan tamparlempang dijanji nak dibayar le tarik bergurau Keseluruhan cerita dans langsung tak menggambarkan fitnah yang tersebar ditampar kerana mencarut. Sekian analisis saya. Imaginasi saya dan rakan di sekeliling. Ramai yang kata, Ceritanya umpama quotSuarezquot yg disentuh, et bergolek golek kesakitan, puis terus je dapat sepakan pénal .. Mungkinkah ini cerita Suarez Malaisie. Apakah sekadar inginkan popularité Atau memalukan individuel Maafkan saya, X héboh pun xpe kot, kalau nk menghadap, terus je hadap, kawan lama2, xkan x kenal rumah kot. Mohon x jadi seperti cicak dlm masjid


No comments:

Post a Comment